Billedformater på kinoCopyright ©: Eivind A.C. Eikenes, 2020 |
Forsiden |
Stumfilmkinoene i
Stavanger |
Filmavisen fra uke
til
uke |
The English version of this page |
Strømming kontra
kino. |
Alle
bilder
og
andre
illustrasjoner
på
denne
siden
er
copyright
©
sine
respektive
rettighetshavere.
Alle
omtalte
firmanavn
og
varemerker
er
™og/eller
®
sine
respektive
eiere. |
Billedformater på kinofilm.![]() |
![]() ![]() ![]() |
Billedformatene for lydfilmene
er fra venstre til høyre: 1.20:1 – 1:37:1 – 1.85:1 Alle er på 35mm film. Lyden er i alle eksemplene i mono, (Illustrasjonene er mindre enn de andre illustrasjonene på denne siden.) (Tilbake til Widescreen.) Illustrasjoner fra „The Art Of Film Projection” (Redaktør: Paolo Cherchi Usai) George Eastman Museum, 2019 Bilder ref.: Amazon (https://www.amazon.com/Art-Film-Projection-Beginners-Guide/dp/0935398317) |
|
Enkelte filmer ble i stumfilmtiden
laget i en nasjonal og en internasjonal versjon for å redusere
slitasjen på originalnegativet. Noen av dem eksisterer i begge
versjonene. Da lydfilmen kom, ble i de første årene ofte filmene innspilt på flere språk og med forskjellige skuespillere. Noen av dem eksisterer derfor i flere versjoner. Da 70mm kom på 1950-tallet, ble de første filmene tatt opp i både 35mm CinemaScope og 70mm. |
|||
Bildene
nedenfor
er
forsøkt
gjengitt
i
forhold
til
billedhøyden
på
filmen. Ved visning ble bildet i alle formatene tilpasset høyden på lerretet til den enkelte kinoen. |
|||
Type |
Format |
Merknader |
|
Normalformat |
Før
optisk
lyd:
1.33:1 Bildet er fra filmen „The Black Pirate” (Technicolor2). ![]() Bilde ref.: Movies Silently. (http://moviessilently.com/2017/07/16/the-black-pirate-1926-a-silent-film-review/) |
„The
Black
Pirate”
(fra 1926) ble vist i Stavanger
07.02.1927. Ref.: SA. Filmen var laget i Technicolor2. YouTube. (https://www.youtube.com/watch?v=FehpP0GChNE) |
|
På
siste halvdel av 1920-tallet og litt inn på 1930-tallet ble
større lerreter og andre billedformater og filmformater
forsøkt tatt i bruk. Selv om det imponerte publikum, ble det med forsøkene. Noen av årsakene til at det falt igjennom, var manglende standardisering, depresjonen og økonomien til kinoeierne. |
|||
Magnascope (Paramount) |
(Til filmen „Old Ironsides” ble det brukt et stort lerret som var
avmasket til vanlig størrelse. En linse med kortere brennvidde
forstørret bildet i deler av filmen. Når dette skjedde,
ble avmaskingen på lerretet trukket vekk. Ref.:
http://sfsilentfilmfestival.blogspot.com/2016/02/enlarged-history-of-magnascope.html)![]() Bilde ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/?s=Old+Ironsides). |
„Old Ironsides” (fra 1926) ble vist i
Stavanger i normalformat 27.10.1927. Ref.: SA. Enkelt forklart var Magnascope at normalbildet ble forstørret. Magnascope ble aldri vist i Stavanger. YouTube. (https://www.youtube.com/watch?v=Ii-iyNEQFTw) |
|
Triptych |
Triptych
var
en
forløper til Cinerama. Systemet ble oppfunnet av Abel
Gance og brukt av ham i hans film Napoleon i 1927. Triptych var tre
normalbilder vist side om side. Det gjorde at bildeformatet økte
fra 1:1.33 til 1:4, et bildeformat som han dermed ble alene om. Selv
Cinerama og senere teknikker har ikke overgått i bredde det Abel
Gance fikk til. |
„Napoleon” (fra 1927) ble
vist i Stavanger i normalformat i sterkt beskåret form i
Verdensteatret 16.–18. april 1928. Spilletiden var 105 minutter. Triptych ble ikke vist. (Ref.: E.A.C. Eikenes: Stumfilmkinoene i Stavanger 1896–1932) |
|
Fanthom Screen (MGM) |
(Fanthom
Screen
var
i
bruk
i
to
deler
av
filmen
„The Trail of '98”. Da ble
billedstørrelsen
øket med en linse med
kortere brennvidde samtidig med at lerretet ble trillet fram mot
publikum. (Ref.: Ariel Rogers: On the Screen: Displaying the Moving
Image, 1926–1942) Movietone-versjonen t.v. av filmen er i formatet
1.20:1. Stumfilmversjonen t.h. er i formatet 1.33:1. Ref.: IMDb
https://www.imdb.com/title/tt0019489/trivia?ref_=tt_trv_trv)![]() ![]() 1.20:1 bilde ref.: Silentsaregolden.com. 1.33:1 bilde „The Trail of '98” ref.: Movies Silently |
„The Trail of '98” (fra 1928) ble vist i
Stavanger 26.12.1929. Ref.:
SA. Enkelt forklart var Fanthom Screen at normalbildet ble forstørret og lerretet ble trillet fram mot publikum. Fanthom Screen ble aldri viet i Stavanger. Ref.: http://www.silentsaregolden.com/featurefolder10/trailof98scenes.html Ref.: http://moviessilently.com/2014/01/16/the-trail-of-98-1928-a-silent-film-review/#more-9486 |
|
Vitascope
(65mm)
(Warner) |
Filmen
„The Lash” var filmet i Vitascope som er en Warner Bros.
Widescreen-type på 65mm film med billedformat 2.05:1. Den ble
også filmet i 1.33:1. Ref.: IMDb
(https://www.imdb.com/title/tt0021048/).![]() Bilde ref.: Los Angeles Theatres (https://losangelestheatres.blogspot.com/2017/02/warner-hollywood-overview.html). Originalbildet er 65 mm bredt og viser også perforeringshullene. Forstørrelsen her gjør bildet uskarpt. |
„The Lash” (fra 1930) ble vist i
Stavanger i normalformat 16.07.1931. Norsk tittel: Den spanske kavaler.
Ref.: SA. Vitascope ble aldri vist i Stavanger. ![]() Warner Bros brukte denne logoen 1937–1948. Ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/warner-bros-logo/). |
|
Felles for filmene i
Magnascope (Paramount), Fanthom Screen (MGM),
Vitascope (Warner) og
Grandeur (Fox) er at de helt eller
delvis ble vist
på et større lerret. |
|||
Grandeur (70mm) (Fox) |
2.13:1
(Ref.: Donald Crafton: The Talkies: American Cinema's
Transition to Sound, 1926-1931. University of
California Press, 1997)![]() Bilde ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/big-trail-1930-john-wayne/). |
„The Big Trail” (fra 1930) ble laget
både i Grandeur og 1.20:1. Det var bare to kinoer som kunne vise Grandeur. Begge var i USA. Grandeur ble aldri vist i Stavanger, men filmen ble vist i normalformat i Stavanger. 16. og 17. mai 1932. Den restaurerte 70mm versjonen av filmen er på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=Y8vJ4R8mkVY). Tittelbildet i Grandeur-versjonen har blitt noe beskåret oppe og nede i forhold til 35mm-versjonen. |
|
Optisk lyd |
1.20:1 (Det
optiske
lydsporet tok de første årene noe av billedbredden.
Senere ble billedhøyden redusert tilsvarende slik at det nye
formatet
ble 1.37:1 som også kalles Academy ratio.)![]() Bilde ref.: dvdbeaver.com (http://www.dvdbeaver.com/film4/blu-ray_reviews57/the_big_trail_blu-ray.htm) |
Versjonen i 1.20:1 av „The Big Trail”
ble vist med optisk lyd i Stavanger 16.05.1932. Ref.: 1ste Mai og SA. De første filmene med optisk lydspor ble vist stumme i Stavanger. I 1930 fikk kinoen i Stavanger maskiner som kunne spille av lydsporet. Helt til nedleggelsen i mai 1932 viste Stavangers siste stumfilmkino filmer med optisk lydspor som stumfilm. |
|
Academy ratio |
1.37:1. Dette billedformatet ble det
nye normalformatet etter at det kom optisk lydspor på filmene.![]() Bilde ref.: Screengrabsaz https://screengrabsaz.wordpress.com/2014/03/18/strangers-on-a-train/ |
„Strangers On A Train” (Farlig reisefølge) (fra 1951). | |
Bredlerret-formater
1952
–
1963 20 år etter de første forsøkene, kom de store filmformatene tilbake. Problemet var fortsatt mangel på standardisering. Årsaken til bruken av bredlerretformater, fargefilm og stereolyd på 1950-tallet, var konkurransen kinoene i USA fikk fra fjernsynet. |
|||
Cinerama Cinemiracle Kinopanorama |
2.59:1
(Magnetisk stereo lydspor) Bildet er fra filmen „Windjammer" som ble tatt opp i Cinemiracle. Louis de Rochemount som stod bak Cinemiracle, produserte "Cinerama Holiday", den andre filmen som ble laget i Cinerama. ![]() Bilde ref.: Flicker Alley. (https://www.flickeralley.com/screenings/cinerama-dcp/) Følg lenken og klikk på Images. |
Cinerama kom i 1952. Cinerama, Cinemiracle og Kinopanorama (Kинопанорама) var kompatible systemer. Tre bilder ble vist synkront side om side. Bildene var 6 perforeringshull høye og tatt på 35mm film. Academy ratio var 4 perforeringshull. Under visning var skillene mellom de tre bildene synlig. „Windjammer” (fra 1958) ble vist i Stavanger 18.10.2012 i videoformatet Cinerama Smilebox på en Cinematek-forestilling. Ref.: RA 18.10.2012. "Windjammer" ble vist på NRK1 01.01.2019 og er tilgjengelig fra NRK i Cinerama Smilebox her. Filmer i Cinerama-systemene kunne av tekniske årsaker ikke vises i Stavanger. Det trengtes et buet spesiallerret i 146° kurve + tre spesialframvisere + én maskin for lyden (de tre framviserne var synkroniserte med lydmaskinen) + én vanlig maskin for pausefilm hvis filmen røk + et antall høyttalere for sju lydkanaler (fem kanaler bak lerretet og to i salen). Ref.: The American WideScreen Museum (http://www.widescreenmuseum.com/widescreen/cineramaspecs.htm). Se også merknad nederst på siden. For å få vist Cinerama-filmene på flest mulig kinoer, ble det laget kopier i 35mm CinemaScope (CS) og 70mm av noen av dem: This is Cinerama (70mm) (Ref.: IMDb) Windjammer (CS) (Ref.: Flicker Alley) How The West Was Won (CS) (Ref.: IMDb) The Wonderful World of the Brothers Grimm (CS) (Ref.: IMDb) Det ble laget 10 filmer i 3-strip Cinerama. To av dem var spillefilmer. Det ble laget 1 film i Cinemiracle. Det ble laget 12 filmer i 3-strip Kinopanorama. Én av dem var en spillefilm. |
|
Widescreen |
1.66:1
(1.85:1)![]() ![]() Bilde ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/shane-1953-george-stevens/) som gjengir bildet i Academy ratio. Her er bildet avmasket til 1.66:1. |
„Shane”
(fra 1953) var filmet i Academy ratio, men ble en av de
første filmene til å bli vist i 35mm Widescreen med toppen
og
bunnen av bildet avmasket. „Shane” hadde premiere på Sentrum kino i Oslo 1953 og ble sannsynligvis vist i Academy ratio. Bortsett fra illustrasjonen i annonsen premieredagen, er det ikke noe som antyder Widescreen. Ref.: Arbeiderbladet 29.10.1953. Den første filmen som ble annonsert i Widescreen i Oslo, var „Naken jungel” („Naked Jungle”) som i likhet med „Shane”, var tatt opp i Academy ratio. Den hadde premiere på Colosseum i 1954. Ref.: Arbeiderbladet 04.06.1954. Widescreen kan vises uten spesialutstyr. Hvis en film i Widescreen vises i Academy ratio får den svart kant oppe og nede (Letterbox) hvis selve filmen er avmasket. (Ref.: Toppen av denne siden.) Bredere lerret og linse med kortere brennvidde gir et større bilde uten svarte kanter. Noen kinoer kunne variere både høyden og bredden på lerretet. |
|
CinemaScope |
![]() ![]() Bilde ref.: Syndicate Entertainment AB. Bilde ref.: Syndicate Entertainment AB. http://www.syndicate.se/syndicate-pl-modifed-bauch-lomb-baltar-cinemascopes/ CinemaScope med optisk lyd. CinemaScope med mag-optisk lyd. „Ferry To Hong Kong”. 1959. Format: 2.35:1. Ref.: IMDb. „The Man Who Never Was”. 1956. Format: 2.55:1. Ref.: IMDb. |
På mag-optisk film er
perforeringshullene mindre og det optiske lydsporet smalere for å
gi plass til magnetsporene. De små perforeringshullene (CinemaScope perforeringer) ble populært kalt „Fox-holes”. Ref.: Daniel J. Sherlock: WIDE SCREEN MOVIES CORRECTIONS - Rev. 2.0 - Revised December, 2004. © Copyright 1994-2004 (http://www.film-tech.com/warehouse/tips/WSMC20.pdf) og Bausch & Lomb Baltar Cinemascopes (http://www.syndicate.se/syndicate-pl-modifed-bauch-lomb-baltar-cinemascopes/) |
|
CinemaScope |
2.55:1 (2.35:1) (Bildet
er horisontalt komprimert på
filmen. Det vises med en anamorfisk linse som
sprer bildet horisontalt.)![]() Bilde ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/seven-brides-for-seven-brothers-1954/). |
„The Robe” (fra 1953)
ble vist i Stavanger i 1954 på Filmteatret i CinemaScope. Ref.: SA 24.12.1954. Bildet i CinemaScope var 4 perforeringshull høyt. Filmen ble vist i mag-optisk CinemaScope på buet lerret. Dybden på lerretet i Filmteatret var 0,5m. (mag-optisk = film med både magnetisk lyd i stereo og optisk lyd i mono) Filmen var også tatt opp i 1.37:1. Første gang CinemaScope ble vist i Norge, var på Colosseum i Oslo 19.04.1954. Filmen var „The Robe”. Ref.: Arbeiderbladet 17.04.1954. CinemaScope er navnet på 20th Century-Fox' anamorfe bredlerretsystem. Her blir cinemascope brukt som fellesbetegnelse for alle filmer som vises slik. -/-/-/- „Seven Brides for Seven Brothers” (fra 1954) ble vist i Stavanger i 1955 på Folketeatret i CinemaScope. Ref.: SA 06.09.1955. Filmen ble vist med mono lyd. (Det var aldri stereo i Folketeatret.) -/-/-/- At lyden på film er i stereo, betyr ofte at dialogen er mono mens lydeffektene og musikken er stereo. Forf. anm |
|
Superscope |
2.0:1 (Bildet er
horisontalt komprimert på
filmen. Det vises med en anamorfisk linse som sprer
bildet horisontalt. Bredden er mindre enn i CinemaScope. Poenget var
å ikke komme i konflikt med CinemaScope.)![]() Bilde ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/vera-cruz-1954-robert-aldrich-gary-cooper-burt-lancaster-ernest-borgnine/). |
„Vera Cruz” (fra 1954)
ble vist i Stavanger i 1956. Ref.: RA 23.05.1956. |
|
VistaVision |
1.66:1 (1.85:1) (1.96:1) Det var viktig å
ikke komme i konflikt med CinemaScope.![]() Bildet er her avmasket til formatet 1.78:1 ref.: The Movie Title Stills Collection (http://annyas.com/screenshots/updates/white-christmas-1954-michael-curtiz-bing-crosby-danny-kaye/). |
„White Christmas” (fra
1954) ble vist i Stavanger i
1955 i 35mm Widescreen. Ref.: Stavanger Kinematografer 1920–1970. VistaVision ble nedkopiert til 35mm for visning i Widescreen fordi det ellers ville ha vært umulig å tjene penger på filmene i det formatet. ![]() Bilde ref.: The Digital Bits (https://thedigitalbits.com/images/columns/coate_history/thief/vistavision5.jpg) VistaVision var egentlig det samme som 35mm lysbilde horisontalt. Det er mindre kjent at hvis det hadde blitt vist med samme bredde som CinemaScope, hadde det utkonkurrert CinemaScope på flat mark og hatt større bildehøyde. (Ref.: www.in70mm.com/presents/1954_vistavision/process/index.htm) I småkinoene som installerte CinemaScope, var løsningen å maskere høyden på lerretet. Med VistaVision hadde det vært unødvendig. I 1957 kom Technirama som var en anamorf versjon av VistaVision. (Ref.: www.in70mm.com) Det vil si at bildet ble horisontalt komprimert for senere å gi et bredere bilde når det ble vist på kino. |
|
Merknad om
VistaVision og Techniscope |
På 1960-tallet kom
Techniscope som bare var to perforeringshull høy. Den ferdige
filmen tatt opp i Techniscope, ble vist på samme måte som
CinemaScope. Det var mulig på grunn av økning av hvor fine detaljer det var mulig å ta opp på råfilmen. Bildet som ble tatt opp i VistaVision tilsvarte det som ble kalt 35mm lysbilder fotografert horisontalt på analog film. Hadde VistaVision blitt vist med samme bildebredde som CinemaScope, ville bildet ha vært høyere enn CinemaScope og dermed utkonkurrert CinemaScope. |
Klikk her for mer
teknisk informasjon om bildeformatene. |
|
70mm ToddAO |
2.20:1
(Magnetisk stereo
lydspor) Bildet er fra 70mm ToddAO-versjonen av „Oklahoma!”. ![]() Bilde ref.: cinematography.com (https://cinematography.com/index.php?/topic/65410-oklahoma-1955/). |
Den første filmen i 70mm
som ble vist i Stavanger var „South Pacific” (fra
1958). Ref.: RA 30.10.1961. I annonsene stod: „Filmen er i det nye Todd-AO systemet og varer 3 t.” Filmen ble også vist i 70mm på Cinemateket i Oslo 14.06.2019. -/-/-/- „Oklahoma!” (fra 1955) ble vist i Stavanger i 1957 i CinemaScope. Ref.: RA 15.01.1957. I annonsene stod „CinemaScope” og „2 timer”. (Filmen kan ha blitt vist i mag-optisk cinemascope.) Filmen var også tatt opp i 70mm ToddAO. -/-/-/- „Jorden rundt på 80 dager” („Around the World in 80 Days”) (fra 1956) ble vist i Stavanger i 1960 i CinemaScope. Ref.: RA 14.05.1960. I annonsene stod: „Filmen varer inkl. pause 3t 15 min.” (Filmen kan ha blitt vist i mag-optisk cinemascope.) Filmen var også tatt opp i 70mm ToddAO. -/-/-/- „Tatt av vinden” („Gone with the Wind”) (fra 1939) ble lansert i en 70mm-versjon i 1967. Originalbildet (1.37:1) var avmasket og det var laget et stereo-lydspor av det opprinnelige lydsporet i mono. Versjonen ble vist i Stavanger i 1972. Ref.: RA 09.09.1972. |
|
Super Panavision 70 |
2.20:1
(2.35:1) (Magnetisk stereo
lydspor)
Ref.:
IMDb. Bildet er fra „Lawrence of Arabia”. ![]() Bilde ref.: The American WideScreen Museum (http://www.widescreenmuseum.com/widescreen/loa/loa3a.htm). |
„Exodus” (fra
1960) ble vist i Stavanger i 1962. Ref.: RA 16.03.1962. I annonsene stod: „Filmen varer 3¾ time.” (Spilletid: 3t 28 min + pause) (Filmen kan ha blitt vist i mag-optisk CinemaScope. Ref.: Arbeiderbladet 23.12.1961)* -/-/-/- „West Side Story” (fra 1961) ble vist i Stavanger i 1963. Ref.: RA 14.03.1963. I annonsene stod: „Spilletid 2½ time.” (Filmen ble vist i 70mm. Ref.: Arbeiderbladet 09.10.1962)* -/-/-/- „Lawrence of Arabia” (fra 1962) ble vist i Stavanger i 1964. Ref.: RA 24.11.1964. I annonsene stod: „Varer 3 t. 40 min. inkl. pause” (Filmen ble vist i 70mm. Ref.: Arbeiderbladet 15.09.1964)* * Stavanger mottok filmene etter at de hadde blitt vist i Oslo. |
|
MGM Camera 65 senere kjent som Ultra Panavision 70 |
2.76:1 (Magnetisk stereo
lydspor) (Bildet
er horisontalt komprimert på
filmen. Det vises med en anamorfisk linse som
sprer bildet horisontalt. Uten linsen blir alt horisontalt komprimert.) Bildet er fra filmen „Ben Hur”. ![]() Bilde ref.: American Cinematographer (https://ascmag.com/articles/flashback-ben-hur-1959). |
„Ben Hur” (fra
1959) ble vist i 70mm i Stavanger i 1962. Ref.: RA
11.04.1962. I annonsene stod: „Filmen varer 3t 50 min. inkl. pause.” „Ben Hur” var den andre filmen undertegnede så mer enn én gang på kino. Den første var „Rundtomkring fra sender X” („Die Große Starparade”). „Ben Hur” (fra 1959) var tatt opp i MGM Camera 65 (anamorfisk 65mm. Bildet er 5 perforeringshull høyt). Undertegnede har per dags dato traileren til „Ben Hur” på anamorfisk super 8mm mono i formatet 2.89:1 og utstyr til å vise den. |
|
IMAX |
1.43:1 Bildet er fra
filmen „Dunkirk”.![]() Bilde ref.: Film blogging the reel world (https://www.slashfilm.com/dunkirk-70mm-locations/). |
Filmen som brukes til IMAX er
70mm bred og går horisontalt gjennom kameraet. Hvert bilde er 15
perforeringshull høyt og tilsvarer dermed tre vanlige bilder i
det
tidligere 70mm-formatet. Resultatet blir et enda mer detaljrikt bilde. Den eneste kinoen i Norge som kan vise IMAX, er Odeon kino i Oslo. Lerretet der er 25 * 15 meter. Høyden på et IMAX-bilde tilsvarer bredden på TODD-AO VistaVision som kom på 1950-tallet, brukte 35mm-film som gikk horisontalt gjennom kameraet. IMAX er storebror til VistaVision. (Ref.: www.in70mm.com) |
|
På 1960-tallet ble alle formatene
som kom på analog 35mm kinofilm, fordelt mellom tre
standardiserte
visningsformater: normal, (1.37:1) widescreen (1.66:1
og 1.85:1) og cinemascope
(2.35:1). Europeisk widescreen = 1.66:1. Amerikansk widescreen = 1.85:1. Billedformatet til et 16:9 TV er 1.78:1. Undertegnede er sertifisert kinomaskinist. |
|||
Cinerama: I 2012 fantes fortsatt tre
kinoer som kunne vise Cinerama: Seattle Cinerama Theatre i USA,
Bradford Media Museum i UK og Cinerama Dome i Hollywood Ref.:
Flicker
Alley
(https://www.flickeralley.com/why-so-serious-how-cineramas-smilebox-came-to-be/). Videoteknikken Smilebox gjør det i dag mulig å oppleve Cinerama på video. Smilebox gir en visuell opplevelse av et buet lerret. Det er allikevel fortsatt nødvendig med et digert lerret for å få den rette opplevelsen. NRK har vist „Windjammer” flere ganger i Cinerama Smilebox, første gang 01.01.2019 (https://tv.nrk.no/program/koid23002718). Utgaven NRK viser av „Windjammer” er teknisk bedre enn den fra 2012 fordi den er basert på originalnegativene. Begge utgavene foreligger på DVD/BluRay fra FlickerAlleys. Da „Windjammer” var ny, hadde den premiere i Oslo (Colosseum) 25.04.1958 og i Bergen (Forum) 14.04.1959. (Ref.: Arbeiderbladet og Bergens Arbeiderblad) Begge stedene ble den vist i Cinemiracle som er kompatibelt med Cinerama. Den vesentligste forskjellen mellom systemene, er at Cinemiracle behøvde ett maskinrom med tre maskiner mens Cinerama behøvde tre maskinrom med én maskin i hvert. Undertegnede så Cinerama med tre framvisere i København. Datoen var sannsynligvis 12. oktober 1963, og forestillingen startet klokken 15. Filmen var "Cinerama Holiday". Kinoen var Kinopalæet. (Ref.: in70mm.com og minner). Samme måned opphørte visningene av 3-strip Cinerama i København (Ref.: in70mm.com). Cinerama med én framviser (70mm Cinerama) så undertegnede i London i oktober 1966 („Battle of the Bulge” 02.10.1966 [Coliseum] og „Khartoum” 07.10.1966 [Casino] ) (Ref.: Minner og eget arkiv). I København var det få tilskuere på forestillingen i 1963, og jeg husker at vi av den grunn ble vist til ekstra gode seter i kinosalen. Kinoene i London var i 1966 bygd om fra tre framvisere til Cinerama 70mm. I mai 1969 så undertegnede „Where Eagles Dare” i 70mm på 3 Falke Bio i København. Den var filmet i 35mm Panavision og så forstørret til 70mm. |
|||
Mer informasjon
om
filmformatene: Academic (https://enacademic.com/dic.nsf/enwiki/142897), Adrian Goodwin: The Essential Reference Guide for Filmmakers (Kodak) (https://slideplayer.com/slide/12910355/), The American WideScreen Museum (http://www.widescreenmuseum.com/), Cinemateket (https://www.cinemateket.no/artikler/bildeformater), DVDLOG.de Film Format Guide (http://www.dvdlog.de/filmformate/filmformate-en.htm), First Year of Widescreen Production (http://www.3dfilmarchive.com/the-first-year-of-widescreen), Lenny Lipton: The Cinema in Flux - The Evolution of Motion Picture Technology from the Magic Lantern to the Digital Era, Rick Mitchell: Projection and Wide Film - Early Wide Film Experiments (https://www.in70mm.co/news/2014/mitchell_book/chapter/index.htm), More than one hundred years of Film Sizes (https://wichm.home.xs4all.nl/filmsize.html), quadibloc (http://www.quadibloc.com/other/aspint.htm), Syndicate PL modified – Bausch & Lomb Baltar Cinemascopes (http://www.syndicate.se/syndicate-pl-modifed-bauch-lomb-baltar-cinemascopes/), Tatt av vinden (70mm) (https://classicfilmjournal.com/2020/03/24/revisiting-gone-with-the-wind/) og (http://www.widescreenmuseum.com/special/gwtw.htm), Widescreen Documentation (http://www.3dfilmarchive.com/home/widescreen-documentation) og Widescreen.org (https://www.widescreen.org/index.shtml). |
|||
Kino kontra strømming eller hjemmekino. Film er meget bedre på kino enn på mobiltelefonen eller datamaskinen. Strømming er interessant, men å se filmene på det store kinolerretet gir en helt annen opplevelse. Uansett hvor stor flatskjermen eller lerretet er hjemme, overgår det ikke fellesopplevelsen på kino. Jeg har ingen økonomisk kobling til filmbransjen, men vet fra personlige opplevelser på 1950-tallet og senere at film virkelig er bedre på kino enn hjemme. |
|||
Lenkene på
denne siden til eksterne sider, er ikke klikkbare. EaCe har ikke noe ansvar for innholdet på eksterne sider. |